"Keďže nabíjanie na verejných staniciach je drahé, množstvo
vlastníkov elektromobilov a hybridov, ktorí nemajú možnosť nabíjať ich
doma, sa snaží nabíjať lacnejšie na nabíjačke v zamestnaní alebo v
nákupnom centre. Pritom sa však môže prekročiť zmluvne rezervovaná
kapacita na odbernom mieste, za čo je následne odberateľ - teda majiteľ
budovy alebo spoločnosť, ktorá ju prenajíma - sankcionovaný," vysvetlil Kolimár.
Výška pokuty je uvedená v cenníku distribúcie a schvaľuje ju Úrad pre
reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Môže to byť až 33 eur za každú
prekročenú kilowatthodinu (kWh), v súhrne aj stovky eur. Odberateľ môže
pokute podľa odborníka predchádzať napríklad tak, že si nechá
nainštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré výkon strážia.
Elektrina na verejných nabíjacích staniciach je aktuálne niekoľkonásobne
drahšia ako v domácnosti a takto nabíjaný elektromobil jazdí s
rovnakými, niekedy aj vyššími nákladmi v porovnaní s benzínom, upozornil
Kolimár. Najlepšie na tom je majiteľ elektromobilu, ktorý ho dobíja cez
noc pomocou domácej dobíjacej stanice s výkonom 6 - 6,5 kW. Vtedy
dokáže ušetriť približne dve tretiny nákladov v porovnaní s benzínom.
"Domácnosti štát dotuje tak výdatne, že cena za elektrinu je skoro
rovnaká ako v roku 2022. Ostatným však náklady vzrástli, preto je
nabíjanie v domácnosti v porovnaní s verejnými nabíjačkami ešte
výhodnejšie ako predtým," dodal odborník.